Harga ialah wang yang perlu dibayar oleh pelanggan untuk produk atau perkhidmatan yang mereka terima. Terdapat dua jenis penetapan harga, seperti harga berorientasikan kos dan harga berorientasikan pasaran.

Dalam harga berorientasikan pasaran, terdapat lebih banyak harga daripada harga sumbangan, dan ia memerlukan penyelidikan pasaran yang teliti. Beberapa perkara yang perlu diperhatikan ialah:

Apa yang pelanggan anda sanggup bayar.
Harga jenis produk yang sama yang ditawarkan oleh pesaing anda.
Dan matlamat yang telah ditetapkan oleh syarikat anda untuk dicapai.

Selain itu, harga dipilih selepas menentukan nilai pasaran. Atau pada nilai, anda tawarkan melalui produk atau perkhidmatan anda. Jika anda meminta harga yang lebih tinggi daripada nilai pasaran, pelanggan akan mempunyai lebih banyak jangkaan daripada produk anda, dan anda harus memenuhi jangkaan mereka jika anda mahukan perniagaan yang berjaya. Harga juga boleh diselaraskan mengikut masa untuk memastikan ia sesuai untuk pasaran semasa anda.











Comments